Om Båten

Båten er en 40 fots Bavaria Ocean CC, som vil si Center Cockpit. Vi kjøpte båten i Januar 2015 fra Kyrkseterøra. Tenk, båten ble lagt ut for salg rett før jul 2014. Vi var faktisk de første som ringte bare noen få timer etter at den hadde blitt lagt ut. Vi ville gjerne se den, men vi skulle til sørlandet i jula så vi kunne ikke komme før på nyåret. I alle fall i løpet av jula hadde det vært 10 stykk eller noe å sett på båten. I jula, i Trøndelag i flere minusgrader. Fyttikatta, men jammen ble det litt budkrig også, men til slutt var den vår! Jeg tror og vet at Bavaria Ocean CC er veldig populære båter som de har sluttet å produsere fordi de ble for dyre å produsere. Ny kostet de nesten 600.000 mer enn standardutgaven.

Cockpiten er forholdsvis liten, men vi har stor plass nede i båten. På grunn av center cockpiten har vi en stor lugar bak og en del hyller og skap. Center cockpiten gjør også at vi sitter langt fra sjøen som velter inn når vi seiler med vinden bakfra. I tillegg sitter man omtrent midt i båten som gir god oversikt ved manøvrering i trange havner. Vi har også truster framme som er til stor hjelp ved manøvrering. Spesielt ved en del sidevind og lite mannskap. Det har vært en fantastisk båt å bo i og å reise på tur med.

Sikkerhet er noe som er veldig viktig når man seiler langt. Derfor er båten rikelig utstyrt med:

-Redningsflåte 6 manns. (Offshore versjon som retter seg selv om den havner opp ned, også utstyrt med automatisk utløser. Resertifisert i 2016)

-Epirb nødpeilesender med gps. (Løses ut enten manuelt eller ved kontakt med vann. Sender signal fra oss til redningssentralen hjemme i Norge om vi havner i nød.

-AIS (gjør at vi ser andre båter på kartplotteren og de ser oss.)

-Radar ( hjelper oss å se andre båter og farer om natta og når det er tåke)

-Redningsdrakter. (Som vi testet i Byglandsfjorden før avreise. Holder oss flytende og varme om vi må gå i sjøen)

-Redningsvester, selvoppblåsende med liner. (Med liner som vi sikrer oss til båten med. Utrolig betryggende for den som sover å vite at den som sitter rorvakt er sikret fast til båten.

-Automatisk brannslukker i motorrommet.

-Brannvarslere i hver lugar og salong. Propanalarm ved byssa og co-alarm i akterlugaren.

-VHF-radio med distress. (vi kan trykke på en knapp og vår posisjon blir sendt ut til alle båter i en omkrets av ca 50nm hvis vi havner i nød.)

-SSB HF. Radio med enorm rekkevidde. Bruksområdet er omtrent det samme som VHFen, men med rekkevidde på minst 3000nm. Den brukes også til å laste ned værmeldinger mens vi er underveis.

-Stormseil på eget stag (wire). Ca 6 kvm. Er vinden skikkelig sterk bruker vi dette seilet. Og ja, 6 kvm er mer enn stort nok til å holde 10-11 tonn med båt i god fart.

-Vindror. Dette styrer båten. Vindroret trenger ikke strøm. Er montert helt akter på båten og har et eget ror. Derfor er det også godkjent som reserveror om noe skulle skje med hovedroret. Vindroret er vår nyeste investering og heter Klara som de forrige eierne døpte henne.

– 4 forskjellige gps systemer. Tre av dem er med kart.

Komfort:

-Solcelle som gir oss strøm, 4 paneler på 85 watt hver.

-Batteripakke på 590 Ah.

-Watermaker, produserer ferskvann som kan drikkes av saltvann. Bruker en del strøm og vannet smaker uvant fordi det smaker absolutt ingenting. Det som skjer er at saltvannet blir presset inn gjennom noen membraner med veldig høyt trykk (1000 psi, 40 psi er vanlig trykk i bildekk). I alle fall dette fører til at saltet og alle bakterier blir skilt fra og vi får drikkevann. Watermakeren bruker noen minutter på å få høyt nok trykk, derfor kommer ut gjennom en slange (såkalt testslange) og vi smaker oss til (man kan også ha sånne stix, men det har vi ikke enda) og når vannet smaker normalt drar vi over en hendel og vannet går rett inn i vanntanken vår.

-Vannbåren varmesystem, enten fra dieselvarmer eller strøm på land. Har holdt båten varm gjennom to vintre for oss.

-Dusj. Med kaldt og varmt vann. Vi har også en dusj ute på hekken.

Her er tegninger av båten.


Her er vårt nyeste mannskapsmedlem, Klara.

Dette er watermakeren vår, under vasken på kjøkkenet. Før hadde vi en stor hylle full av vaskemidler av alle slag, samt en søppeldunk. Nå har vi hverken hylle eller søppeldunk. Tok litt større plass enn vi først antok. Men sånn er livet. Vi skal i alle fall ikke tørste. Vi overlever fint, vi har vaskemidlene i hylla over og en pose hengende på en knagg til søppel. Det var mye jobb og montere den, vi har trekt ledninger og slanger av alle slag rundt forbi, så vi kommer ikke til å demontere den og flytte på den. De to svarte tingene helt bakerst er membranene.

Her er slangen for testvann.


Vi har også fått oss ei hengekøye til å ha frukt i. Utrolig kult. Gleder meg til hele båten er full av hengekøyer i alle slag med all slags rare frukter.

Vi har også dieselkanner. Vi har stroppet 6 av dem fast ute på rekka. Hihi, vi har nå dieselkanner som rommer hele tanken vår.

Av og til må ting fikses oppe i masta og siden jeg ikke har sjans til å heise Even opp er det alltid jeg som må til pers.