#Charterleifsen – besøk – Kanariøyene!

Nå er vi på Gran Kanaria! Vi har seilt 2619 nautiske mil fra vi reiste hjemmefra den 2.mai. Det vil si at hvis vi hadde seilt hver dag fra vi reiste hadde vi cirka seilt 14,5 NM hver dag!

Nå forlater vi snart Europa, så tenkte dette blogginnlegget måtte bære preg av det, litt som at en epoke eller et område er ferdig.

Jeg skal spørre Even:

Fineste plassen hittil? Porto Santo

Fineste havn hittil? Mogan

Beste havn hittil? Lisboa

Vi har hatt noen fantastiske uker her på Gran Kanaria. Vi har hatt det særdeles artig med #charterleifsen på besøk. Med overvunnet flyskrekk ser det ut til at #charterleifsen kanskje kommer en tur til Karibien i vinter. Det hadde vært veldig artig.

For å starte der vi avsluttet sist så seilte vi fra Porto Santo rett til Las Palmas. Den seilasen tok i overkant av to døgn og var preget av lite vind. Vi måtte bruke motoren hele veien. Det var så lite bevegelse at vi kunne se på serier i cockpiten om natta med pcen på bordet uten å holde den fast. Det tror jeg vi aldri har opplevd før.

Vi fant oss en ankringsplass i Las Palmas. Las Palmas er hovedbyen på Gran Canaria, cirka på størrelse med Oslo, med alt det medfører. Vi lå der i to døgn før vi var så lei av støy og møkkete badevann at vi ikke orket å være der lenger. Før vi dro fikk tanket masse billig diesel. Vi durte avgårde blide og fornøyde. Vi heiste seil og seilte sydover på øya. Vi fikk godt med vind og surfet avgårde med litt forseil i 6-7 knop. Det var en deilig følelse. Vi seilte helt ned til Anfi del Mar. Der slapp vi ankeret for natten. Anfi del Mar er en perfekt ankringsplass hvis vinden er fra øst,nord eller vest. Da ligger man godt beskyttet med godt feste for ankeret i sanden.

Vi hadde reservert plass i havna i Puerto de Mogan. Vi reserverte plass i juli, så det burde være i orden. Vi fikk aldri noe videre svar på mail – vi måtte ringe dem for å fortelle at vi har sendt mail, at det var best å ringe for å få bekreftet plassen før vi heiste ankeret. Vi ringte først en gang, da svarte dem på ekstremt dårlig engelsk at marinaen var full. Vi prøvde enda en gang å ringe, samme svar som sist. Men til slutt ringte vi og la over til veldig gebrokken og dårlig engelsk. Reservation mail Tone II var ordene vi sa. Ahh, si si correct, var svaret vi fikk. Da var det bare å heise anker å tøffe bortover til Mogan. Det var så varmt at vi måtte ha en stopp på den lille turen for å avkjøle oss i sjøen. Mogan er en liten fiskerlandsby, utrolig sjarmerende og velholdt.

I Mogan skulle båten ligge så lenge som vi hadde besøk av Jan Tore (aka paps, pappa, charterleifsen etc) og hans bedre halvdel. Vi flyttet nemlig inn i leilighetshotellet de hadde leid for de to ukene de skulle være der. Der hadde vi det veldig trivelig. Vi både spiste og drakk, mye og godt.

Charterleifsen liker helst å ha en stampub, det var ikke akkurat en pub han fant seg, men et spisested med god og kald øl til gode priser. På dette spisestedet hadde de meksikansk mat og også meksikanske hatter.

fullsizerender

Even forelsket seg fullstendig i denne hatten eller sombrero eller hva det nå heter. Han maste hele kvelden om å få kjøpe den. De sa «nei, nei». Etter noen dagers masing ble han ENDELIG eier av denne sombreroen. Feirer med det svenske flagg da.

Etter den dagen ble sombreroen Evens kjæreste plagg.

Pappa har en kompis som bor deler av vinteren i Puerto Rico, og de var der når vi var der, perfekt! Vi hadde det mye artig sammen.

Mens pappa var her var vi en biltur opp til Las Palmas for å hente deler til båtens watermaker. De delene vi hentet var selvsagt feil, men det var ingen bomtur av den grunn.

Vi fikk tatt bilder, traska rundt i Las Palmas og spist lunsj. Menyen var selvsagt bare på spansk, så det var nervepirrende å se hva vi fikk, for å si det slik. Spenning i hverdagen!

Jeg og Trine var på fjelltur, mens pappa og svigersønnen var på besøk i en annen seilbåt (HarryZ).

Måtte selvsagt ta litt bilder av hverandre. Er ikke hver dag man er på et fjell i Kanariøyene. Vi traff for så vidt en hel bråte med andre turgåere. ALLE var norske.

Og siden vi tross alt var på chartertur (i alle fall wannabe for oss) måtte vi ta en guidet busstur. Men det var jaggu helt fantastisk og interessant, fikk sett og hørt så mye. Og mange tenker sikkert som meg at det ikke er noe historie igjen på Gran Kanaria, men det er det. Er enorme fjell og små fjell landsbyer.

Hele turen med lunsj og en flaske vin kostet 8 euro, cirka 75 kroner. Men det som skjer er at vi må sitte et par timer å høre på ei dame stå å prate om ull. Vi fikk vite etterpå at det var derfor det var så billig, siden det var sponsa. Under ullkonferansen kom vi i snakk med andre busspassasjerer. Det viste seg at de hadde meldt seg på en helt annen tur enn oss. Så ingen var helt sikre på hvilken av turene de hadde meldt seg på. Men etter ullforedraget bar det rett til en romfabrikk og der kunne vi drikke så mye rom vi ville. Jan Tore jobbet hardt for å sjenke guiden. Noe han klarte ganske bra. Pappa en, guiden en – og mens guiden drev og styrte med noe var det bare å fylle glasset hans igjen.

Pappa traff kjensfolk fra samme bygd som han. Dette måtte skåles ned med en skarp en!

Etter romfabrikken bar det opp i fjellene. Gran Canaria har noen fantastiske fjell. Noen av passasjerene syns at veien var litt skummel, men guiden skrøt uhemmet av sjåføren. Han startet som en av de beste sjåførene i firmaet til å bli den beste når vi var ferdige med turen.

I løpet av de to ukene charterleifsen var i Puerto Rico fikk han både vært med kompisen sin og i tillegg traff han fetteren sin som han ikke hadde sett på 32 år!

Vi hadde to veldig fine uker med besøk.

Det mest eksepsjonelle de fikk oppleve var 3 dagers regnvær. Det har nesten ikke regnet en dråpe i hele år, men de to ukene med besøk kom det etterlengtede regnet endelig. Synd for oss, men bra for øya. Vi hadde tenkt å leie bil i to dager, men på grunn av regnvær holdt det med den ene. Jeg og Even durte avgårde og fikk handlet både rubbel og bit, for å si det mildt.

Siste dagen før besøket reiste, fikk vi endelig en ordentlig solskinnsdag! Da dro vi ut med båten og la oss for anker, badet og slikket sol om hverandre sammen med papsen, Trine, fetteren til pappa og hans bedre halvdel.

Her bedrev vi synkronsvømming på høyt nivå.

Begge besøkene reiste på lørdag, så da var det tilbake til Tone II for oss. Nå ligger vi utenfor Anfi del Mar for anker igjen og gjør siste forberedelser før vi skal seile sydover til Kapp Verde. Det er mye som skal være i orden før man setter ut på sånne lange havstrekk. Så langt er vi godt i rute med forberedelsene. Vi er gleder oss og er litt spente. Planen er å seile på søndag. Men det får været bestemme. Vi planlegger å bruke cirka 6-7 døgn ned til Kapp Verde. Vi blir nok værende på Kapp Verde ei uke eller to før vi fortsetter videre over atlanteren. Det strekket beregner vi å bruke cirka 2 uker på. Alt avhenger hvor mye vind vi får. Vi har ikke mulighet til å ha med oss nok diesel til å gå for motor hele veien.

For de av dere som vil følge oss mens vi er ute på havet kan gå inn her. Her kan dere også sende meldinger til oss. Vil dere ha svar må dere legge med mailadresse eller telefonnummer i den første meldingen til oss.

Skip ohoi og shallabajs, peepz! Satser på at dere hører fra oss før eller siden! Regner med det er nett både her og der!

Forfatter: tone2

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive. Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!

2 kommentarer til «#Charterleifsen – besøk – Kanariøyene!»

1. Koseleg å helse på dykk på Brygga då de var heimom så svint i sommar, -det var so heimskleg! … men takk for morosame reisebrev. Ha all mogeleg lykke til vidare på reisa, så sjåast vi plutseleg igjen! Beste helsing frå naboane heime V (&M)

1. Var veldig koselig å hilse på deg også. Vi gleder oss til å flytte hjem igjen. Flere reisebrev kommer. Hils masse til Mona.