Takk for nå Porto Santo!!!

Nå er det jammen meg nesten en måned siden jeg skrev sist, og båten ligger fortsatt på samme øy, samme by og på mer eller mindre samme plass.

Vi har fått fartet litt da.

Jeg begynner der jeg stoppa sist:

Vi ankom Gardermoen rundt klokka 22.00. Vi hadde forhåndsbestilt togbilletter for å komme oss til Kristiansand. Toget var på Oslo S cirka klokka 00.30. Vi fikk handlet litt nattmat, slik at vi hadde noe å bedrive tiden med mens vi ventet på at toget skulle gå videre klokka 04.15. Det ikke vi visste var at hele Østbanehallen stenger klokka 01.30 og åpner ikke før klokka 03.45. Heldigvis var det forholdsvis varmt og vi overlevde fint ute på perrongen. Vi fant rett perrong og satte oss like godt der for å vente på toget.

Vi satt der vel til klokka 02.00, da kom det en Securitasvakt å jaget oss vekk og fortalte oss at vi ikke hadde noe på perrongen å gjøre. Reglene gjaldt både ute og inne, vi måtte rett og slett ut fra hele stasjonsområdet. Følte han så på oss som om vi var narkomane eller uteliggere. Følte oss ikke videre velkomne, så vi hadde litt nattlig morro med å skrive «boikottnsb» der du skal fylle ut referansekode til de automatiske billettmaskinene. Det hjalp ganske bra som hevn på den idiotiske, regelrytteren av en vakt og ikke var det ulovlig heller.

Men så kom toget med en kjempehyggelig konduktør – så da tenkte vi ikke lenger stygge tanker om NSB.

Vi hadde to travle, men veldig fine uker på Bygland. Fikk truffet en del kjente, men det var også mange vi gjerne ville truffet, som vi ikke fikk tid til å treffe. Beklager det, vi tar det igjen.

På Bygland var alt som det pleier, kvigene var rundt huset og plenen var grønn.

Vi måtte jo ta oss en liten heietur til Sveling. Det var rett og slett nydelig.

Siden vi var hjemme midt under fuglejakta, måtte Even få tilfredsstilt behovet for å jakte litt fugl. Vi gikk en formiddag og så tre fugler, det ble bare med synet.

I tillegg til besøk, jakt og heietur var vi på bygdekino og så «Kongens Nei» og vi var på Brygga, puben til papsen to helger på rad. Siden jeg og Even ikke snuser lenger, kunne vi ikke snuse når det behovet meldte seg, endte med at vi tok en røyk i stedet… Angrende dagen etterpå selvsagt. Men gjort er gjort og spist er spist. Det var uansett som alltid en usedvanlig hyggelig stemning på Brygga og det var uten tvil hæla i taket og tenna i tapetet begge dagene!

Vi hadde selvsagt glemt den foregående hendelsen med NSB – så vi tok nok en gang nattog fra Kristiansand, sov gjennom hele turen. Var en anelse groggy da vi ankom Madeira, vi spiste og gikk å la oss før klokka 21.00, sto opp igjen klokka 05.00 dagen etter da. Klokka 07.00 var vi på ferja som går fra Madeira til Porto Santo.

Even som ALLTID er så varm at han holder på å dø, må ALLTID sitte der det er mest air condition… Her en en selfie av han og meg.

Gjensynsgleden med båten var stor. Det tok minst en arbeidsdag å rydde på plass alle duppedittene vi hadde kjøpt i Norge. Men så ble det bra også da.

Også var det jobb i fire dager. Polering, vasking, gnikking og gnukking. Innimellom tok vi oss avkjølende bad på stranda.

img_2870 img_2774

Her er det en mur der alle båtene som er her lager sin egen logo. Vår skulle se ut som på tegningen, men endte opp som dere ser ovenfor. Jeg var særdeles fornøyd med resultatet.

På mandag var det endelig tid for å sette båten på sjøen igjen. HURRA!

Da var det bare å legge seg rett på anker og jumpe ut i vannet. Vannet er for så vidt 25 grader året rundt og så klart at du ikke trenger dykkerbriller for å se bunnen. Vannet er like klart uten dykkerbriller her, som det var med dykkerbriller ved fastlandet.

I går var vi bare ved båten og slappet av og jumpa i vannet når vi hadde behov for det. På kvelden tok vi oss en tur på land for å spise is. Vi tok like godt en tur vestover på øya. Der så det ut som om det var forlatt i all hui og hast. Det var bygd opp mektige bygninger der det tidligere hadde vært nattklubb, kiosk, butikk og pub. Et helt eget samfunn. De hadde også en stor fotballbane med svære tribuner som dere ser på bildet nedenfor.

Før har visst Porto Santo vært en veldig frodig øy med mye vekstvilkår, men de siste årene har det tørket helt opp og det tørre klimaet fra Marokko smitter mer og mer over hit. Det har ikke regnet her på over 9 måneder. Det har vel yret litt fra tid til annen, men ingen regn av betydning. Alt du ser er inntørka fjellknauser med helt inntørka gresstuster. De har tapt mye innbyggertall på tørken og folk har gått konkurs. All mat må bli importert også videre.

Dette lille samfunnet ble bygd opp, men på grunn av fraflyttelse og mindre turister lar det seg ikke drive. Så støtt Porto Santo og ta en ferietur hit. Også sanden på Porto Santo skal ha en skikkelig healende effekt.

Litt reklame må man da drive med når en tross alt har blitt blogger. Hihi.

Nå er Even i full sving med å reparere watermakeren – han var storfornøyd i går da han fant bruksanvisning og produktbeskrivelse av hele greia.

Og ikke minst demonteringsbeskrivelse. Se på alle de ringene, guriland, sier nå jeg. Nå er han for så vidt ferdig med alle de ringene og vi skal straks i gang med å montere watermakeren igjen.

Nå er det bare å krysse fingrene for at den fungerer!

Vi tror vi forlater Porto Santo for denne gang i morgen. Da drar vi strake vegen til Gran Canaria. Vi får besøk av pappa og hans bedre halvdel om ei uke. Da skal båten ligge i havn, og vi skal bo i hotell leilighet sammen med dem! Det skal nok bli godt å få savnet båten litt – for etter at de har vært her er det farvel EU og hei Kapp Verde. Deretter går ferden over pytten, som de sjøvante sier 😉

Ha en fin dag, folkens!

Forfatter: tone2

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive. Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!

2 kommentarer til «Takk for nå Porto Santo!!!»

1. Hei Anne & Even.
    Takk for hyggelig reisefølge fra FCH til Funchal for et par uker siden. Jeg har skumlest litt på hjemmesiden deres og kommer nok til å ta meg en titt når det faller seg sånn.