Stemningsrapport fra havseilerne!!!

Dagene flyr – plutselig er vi på Porto Santo.

Vi har hatt noen fantastiske uker. Jeg må begynne å fortelle fra starten og der jeg sluttet sist. Vi hadde noen fantastiske dager sammen med Marianne. Vi var rundt og fartet opp og ned og bak og frem i hele Lisboa en dag. Vi var i en dyrepark en dag. En svær dyrehage, de hadde til og med gaupe der. Jeg som er fra Bygland der det er gaupe i kommunevåpenet fikk nesten hjemlengsel. Dyrehagen var litt så som så med noen brunbjørner som du virkelig så lidde i varmen. Men det som var gøyest var at de hadde forskjellige show til et gitt klokkeslett. Vi dro på delfinshow og da så man åssen delfinene hoppet og gjorde seg til. De hadde det i alle fall veldig fint, det var alle tre helt enig i. Marianne dro på lørdag.

Og på søndags kveld sto vi igjen klare for å ta imot nok en gjest. Denne gangen var det mamma (eller favoritt svigermor som Even ville sagt) som kom. Det var så hyggelig. Flyet landet ikke før klokka 23.00 så det ble ganske sent. Dagen etter sov vi til vi våknet og dro på det vi trodde var Portugals største akvarium, men det viste seg å jaggu være det andre største akvariumet i hele verden! Det var helt sykt mange ansatte der, marinebiologer og allverdens. Ettersom vi forstod drev de egentlig først og fremst med forskning. Men det var i alle fall det mest spektakulære og råeste akvariumet jeg noengang har vært på. Et godt tips er å dra dit en tur om du er i området. Dagen etter dro vi nok en gang på by-sightseeng, men denne gangen tok vi t-bane og ikke sykkel. Det var en forskrekkelig varm dag. Vi gikk opp cirka en million trappet og bratte bakker for å komme opp til en borg der du kunne skue utover hele Lisboa. Og siden vi allerede hadde brukt så mye tid og krefter på å gå oppover for å komme oss dit, måtte vi selvsagt betale den aldri så lille formuen for å bare komme innenfor å se. Sto på en sånn guide vi hadde at det kostet cirka 30 kroner, men kostet 80 kroner da vi kom dit, men det var veldig fint, rent og pent. Og ikke minst utsikt over absolutt hele Lisboa.

Dagen etter hadde vi fått nok av ekstremvarme og var klare for å ha bademuligheter langs kysten igjen. Vi dro nok en gang og la oss for anker utenfor Cascays. Vi badet alle mann, til og med gamlemor våget seg uti. Vi koste oss glugg i hjel og hadde noen fantastiske dager.

Vi dro til en by som hette Sintra en dag. Det var en veldig koselig by. Veldig koselig med trange gater og smug med små, lokale butikker.

Panoramabilde over Sintra!

Panoramabilde over Sintra.

Jeg og mamma utenfor en plass i Sintra.

Vi kunne nesten blitt bomba av raketter om vi ikke hadde fulgt med. Dagen etter turen vår til Sintra skulle de nemlig sende opp raketter. Politiet var rundt og sa i fra og vi hadde en halvtime på å komme oss unna. Politiet kom heldigvis ikke til oss, så vi ante fred og ingen fare: Politiet hadde ryddet et stort område cirka 100 meter fra land. Men når da politiet kommer og rydder plass flere timer før rakettene ankommer har jo en haug av nyankomne båter som ikke visste om dette benytta anledningen til å ta de plassene nærmest land. Guriland, det hele ender med at det kommer en båt som sleper raketter etter seg som et tog. De kjører i en voldsom fart og ender faktisk med at vi må flytte oss og at båten bak oss får en stor del av slepegodset inn i sida på skroget sitt med et smell. Han ble naturlig nok sint som ei fele. Det hadde jammen meg jeg også blitt. Det som var så irriterende med det var at politiet var ute å sa i fra flere timer før disse rakettene kom og politiet jobbet jo i flere timer med å si fra til båtene som lå der så kjører de og legger rakettene eller fyrverkeriet akkurat der de ikke hadde ryddet… Håper det var forståelig nok. Det var i alle fall veldig irriterende!

Grunnen til at det var fyrverkeri var at det var en festival hele uka vi var i Cascays. Det var konserter fra 22 til 03 hver dag. Nesten så det var konsert fra vi la oss til vi sto opp.

Grunnen til at det var fyrverkeri var at det var en festival hele uka vi var i Cascais. Det var konserter fra 22 til 03 hver dag. Nesten så det var konsert fra vi la oss til vi sto opp. En dag klarte vi å holde oss våkne så vi dro på konsert – som dere ser var det ikke akkurat lett å få plass.

En av disse dagene tok Even seg et kamferdrops som han tygde så hardt at en bit av tanna hans knakk av… Tannlege neste!

Han fikk time samme dag som mamma reiste. Even dro til portugisisk tannlege, mens jeg fulgte mamma til flyplassen. Tok cirka halvannen time med tog og metro.

Da jeg kom tilbake tok vi et spontanbesøk på en indisk resturant. Var helt fantastisk godt. Vi gikk videre gode og mette og handlet. Vi hadde ganske dårlig tid, for vi hadde tenkt å fylle diesel og vann på slagskipet og fyllinga stengte klokka 20.00. Vi var ved gummibåten cirka klokka 18.00 og hadde i grunnen god tid. Vi fylte allverdens matvarer fra storhandelen vår og durte inn mot skipet vårt, helt til motoren plutselig stoppet midtfjords. Gott a banen, vi måtte padle som noen gale. Mye frem og tilbake, men det endte med at vi kjøpte oss ny gummibåtmotor. Heldigvis brukt med garanti, så vi ble ikke ruinert. De fikk selvsagt den gamle motoren vår som de kunne gjøre hva de ville med. Vi rakk ikke å fylle diesel den dagen.

Vi hadde på forhånd avtalt med en annen norsk båt (S/Y Nordavind) at vi skulle komme innom og se på vær sammen. Vi dro innom de en tur og viste stolt frem vår nye motor. Etter at vi hadde vært der måtte vi dra til våre svenske venner. Jeg føler at vi har kjent de i en evighet, men tror ikke jeg har skrevet om de før. De heter Tommy og Monica og Tommy er over 70 år! De sin båt er en 32 foter og heter Sunbeam. Vi har hatt veldig mye med de å gjøre i det siste. Vi måtte innom å si at alt var i orden med oss.

Vi var helt utkjørte da vi kom ut til Tone II. Ryddet bare det mest nødvendige. Dagen etter var den store avreisedagen. Vi, Sunbeam og Nordavind hadde avtalt å reise sammen. Sunbeam dro av gårde klokka 08, Nordavind dro avgårde klokka 10 og vi dro etter å ha ryddet, dusjet, fylt den ene tanken etter den andre med både diesel og vann klokka 11. Vi dro selvsagt mot Porto Santo som var en distanse på ca 500 NM (gang med 1,8 så får dere kilometer). Vi dro tirsdag klokka 11 og var fremme klokka 23.30 fredag. Etter nøye beregninger har jeg konkludert at vi brukte cirka 3,5 dag. Og det skal vi være godt fornøyde med.

Det blåste kuling store deler av turen så det gikk unna som hakka møkk.

Dag 1:

Vi dro som sagt avgårde klokka 11. Det var kaldt da vi kom utpå. Måtte inn og ta på meg genser. Det blåste over 15 m/s hele dagen. Var meldt at det skulle øke ytterligere utover natta. Og natta er alltid kjedelig for man har ikke lys og man vil helst sette seilene slik at man skal slippe å reve. Vi tenkte «javel, vi får kanskje sette opp stormseilet vårt og en flik av storseilet». Det gjorde vi, det gikk i over 6 knop lenge, helt til vinden roet seg etter midnatt. Da Gikk det i 4-4,5 knop. Vi hadde bommet litt da. Det tror jeg vi tapte en god del på. Men det som vi syns er vanskelig, det er maten, hva fader skal man finne på å spise? Det endte med at vi spiste to brødskiver hver med speilegg til middag. Vi hadde selvsagt også annen mat, men når det er så mye bølger og båten gynger som ei vugge er det ikke akkurat noe særlig som frister.

Vi hadde 3 timers vakter på natta. Før har vi hatt 6 timers og 3 timer var helt perfekt for oss!

Vaktfordeling:

21.00-00.00

00.00-03.00

03.00-06.00

06.00-09.00

Vi byttet tidspunkt annenhver natt. Det vil si hvis jeg la meg klokka 21 en dag hadde la jeg meg klokka 00 den neste dagen også tilbake igjen til 21.

Dag 2:

Det fortsetter å blåse og etter lysets frembrudd ordner vi seilene så det går unna så det suser. Vi tar oss virkelig inn igjen. Gjennomsnittlig seiler vi i 6,8 knop.

Jeg er så redd for å bli sjøsyk at jeg nesten ikke orker å reise ned og lage mat. Ender med at Even er den som må lage mat og ordne ting nede.

Vi spiser knekkebrød med brunost til frokost.

Vi spiser svinekjøtt med løk, paprika og hvitløk til middag. Vi hadde potetstappe til. Veldig god middag. Men Even ble til og med litt sjøsyk i etterkant. Vi bestemmer oss herved for å begynne med shaker på lange overfarter når det er mye sjø. Shaker som inneholder alle næringsstoffene vi trenger. Så kan vi helle spise enkle ting som potetgull, nøtter, grønnsaker og frukt. Tips mottas gjerne! Vi eller i alle fall jeg mener det! Jeg gidder ikke å drive med det matstyret med brødskiver som spretter av asjetten også videre

Vi hadde kjøpt en hel vannmelon og det gikk med både rubbel og bit av den.

Dag 3.

Siste dagen roet vinden og bølgene seg noe betraktelig. Vi måtte starte motoren, så motoren gikk sammen med litt forseil. Jeg spiste knekkebrød og Even spiste kalde middagsrester. Da klokka nærmet seg 20.00 fikk vi igjen mobildekning og jeg fikk ringt til papsen og etterpå kunne jeg gå ned å vaske og gnikke hele båten uten å bli det minste kvalm. Når man er på overfarter og spesielt om man har vind bakfra ser ikke cockpit ut på grunn av rusk og partikler som legger seg oppe på gelcoaten. Det blir så stygt at det går i hodet på meg. Kanskje jeg hadde passet sammen med mammaen til Fleksnes som blir diagnostisert med støv på hjernen!

Hihi, da vi kom frem til Porto Santo tok vi oss en etterlengtet dusj. Jeg hadde ikke vasket håret på 7 dager, jeg følte meg så ekkel. Er ikke bra med for mye dusjing har jeg lært!

Jeg er vant til 3 timers søvn og våknet selvsagt før 8 dagen etter. Da var det bare å beine avgårde til butikken. Jeg kjøpte nesten halve butikken og da jeg kom tilbake lå Even fortsatt og sov. Vi fikk litt senere besøk av både Nordavind og Tommy og Monica. Det ble mye kaffidrikking for å si det sånn. Det var også overskyet. Men det passer i grunnen bra. På kvelden tok vi gummibåten ut til Nordavind og lånte badeplattformen.

Idag har vi bestemt oss for å ha grillfest på stranda. Vi har jo med grillen vår – en liten gassgrill. Den hadde ikke vært ute i år. Og vi hadde selvsagt glemt å ta den med da vi tok vårrengjøring. Lå et centimeters tykk hinne som lignet smør rundt bokstavelig talt hele grillen. Jeg fikk oppgaven av å fjerne det. Det var en skikkelig møkkajobb. Men er jo slike ting man må gjøre når man har grill, hus og heim. Eller grill og båt som vi har.

Testvann slangen til watermakeren som ligger i vasken hoppet av da vi kjørte watermaker, vi oppdaget det og fikk festet den igjen, er bare det at det har kommet en del vann nede i delelageret vårt – så nå driver helten min på å tømmer lageret for vann og deler. Det var blant annet dieselfilterne våre som hadde blitt våte til tross for at de lå i doble poser. De må vi kaste.

Men nå må jeg gjøre meg klar for grillfest. Jeg har glemt å skrive det på bloggen, men dere må følge oss på Instagram. Vi er skikkelig aktive. Tenk, til og med jeg er aktiv. Følg oss – sytone2 på Instagram.

sytone2 altså! Hihi, nå er det ikke tvil! Hurra! Ha en fin dag, kjære venner!

Forfatter: tone2

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive. Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!