Bay of Biscay – A Coruna!!!

Nå har vi endelig kommet oss over Biscayabukta. Det føles deilig. Vi hadde det veldig fint, vi brukte ganske nøyaktig 58 timer over til Spania.

Dag en – fredag:

Båtfestival i Brest

Da vi kjørte ut fra havna i Brest var det strålende vær og en MASSE seilbåter. Er sikker på at det var over 1000 båter av store og små hvor enn vi så. Det var som jeg skrev i innlegget før, Tall Ship Race den uka.

Det tok litt tid før vi var i åpent farvann. Da vi var kommet inn i det åpne farvannet hoppet jeg uti og tok mitt første bad uten land i sikte. Det vil si, jeg hoppet ikke uti, men dukket i alle fall under mens jeg tviholdt meg fast i badestigen. Even tok bilder av meg, men føler ikke de passer seg så godt på bloggen med tanke på min mangelfulle bekledning.

Dag en var forholdsvis stille og fredelig uten hverken sjø eller vind.

Delfinhopping.

Delfinhopping på tærne.

Vi så en masse delfiner, jeg er sikker på at det var rundt 150 forskjellige delfiner og hoppet rundt båten vår. Det var utrolig gøy å se og vi fikk tatt en masse bilder. Dette var kanskje klokka åtte på kvelden, hadde det vært tidligere ville jeg nok ha hoppet uti sammen med dem. Men vi er tross alt på langtur og skal om tid og stunder krysse Atlanterhavet, så muligheten dukker nok mest sannsynlig opp igjen, heldigvis.

Kvelden kom og kvelden gikk. Jeg gikk å la meg, Even satt oppe. Natta kom. Jeg stod opp klokka 04.30 og tok over. Natta gikk. Ny dag med nye muligheter.

Det hadde blåst opp en del i løpet av natta, så resten av turen klarte vi uten å bruke så mye som en dråpe diesel.

Dag to – lørdag:

Vi fant selvsagt ut at vi var et brød på underskudd i beholdningen vår, noe måtte gjøres, baker harepus våknet klokka 04.30 lørdags morgen og bakte brød midt uti Biscayabukta.

Det fortsatte å blåse opp og jeg bruker beskrivelsen som jeg har hørt: djevelens dansegulv. Det var heftig, alt var tungvindt. Tungvindt å gå på do fordi det kjennes ut som du sitter i ei vugge og vugger kraftig frem og tilbake. Pyton, om ikke direkte helsefarlig å gå ned i båten for å lage mat, gå på do eller for så vidt sove, selvom det å sove går ganske greit når du ligger helt stille så kjenner du ikke bevegelsene så godt. Dessuten har vi trekk på sofaen som vi fester i en karabinkrok på hver langside av sofaen som gjør at vi ligger trygt og godt. Heldigvis har jeg med tid og stunder blitt ganske herda. Skal ganske mye til før jeg kjenner det spesielt.

Selvom resten av dagen var som den var, var det utrolig, fantastisk og deilig, varmt vær. Midt på natta etter at sola var gått ned hadde vi 17 grader og midt dagen skinte sola og gradestokken bikka godt og vel 25 grader.

Solnedgang.

Solnedgangsbilde.

Bølge i soloppgang.

Soloppgang midt mellom Frankrike og Spania.

Dag tre – søndag:

Deilig dag, men fortsatt en del sjø, byttet på å sove og ligge på sofaen i le for sola. Sola tar noe heftig på både hud og hår, så man må passe seg. Vi var vel vitende om at det bare var snakk om 18 timer til vi skulle se land og var fornøyde med det. Vi var skål tomme for det meste av mat, og hadde i grunnen ikke noe særlig lyst til å begynne å bake og styre. Men vi overlevde og fikk spist veldig mye ut av kjøleskapet. Var vel i havn klokka 00.10 på mandag. Ny dag, hurra!

Mandag:

Sov veldig behagelig og godt. Våknet til en forandring før Even. Lagde frokostomelett bestående av et egg, to gulrøtter, en tomat, en halv løk kverna sammen med stavmikser og stekt. Stekte en til hver. Syns det smakte fantastisk, Even syns ikke det var så godt, men han spiste det. Vi slappet av, drakk kaffi og dro ut. Selvsagt hadde de i havna der vi lå siesta, så vi orket ikke å vente på at de skulle bli ferdig. Vi fant en annen havn litt nærmere sentrum der vi fikk et bykart og masse forklaring på busser til supermarkedet og mye annet. Vi fant omsider bussen og kom etter 10 minutter til et kjempe svært kjøpesenter. Med en svær IKEA i den ene enden og en masse butikker i den andre. Vi gikk litt rundt der og dro på IKEA og spiste lunsj og kjøpte en masse knekkebrød, knagger og ny søppelbøtte. HURRA! Begynner å bli lei av å ha en dryppende pose hengende på den ene knaggen vår rett ved siden av jakkene våre…

Ørliten handletur, nå trenger vi nok ikke å handle på år og dag.

Deretter dro vi på Lidl som er vår nye favorittbutikk. Vi kjøpte så godt som hele butikken. Vi hadde to nesten fulle handlevogner. Vi kjøpte mye melk som er holdbar lenge, juice, øl, vin og brus som er tungt å bære – og vi unte oss taxi hjem igjen for første gang så langt.

Da vi endelig hadde kommet oss inn dørken var det bare å finne ork til å rydde på plass alt sammen. Jeg lot logistikksjefen ta seg av det. Jeg gikk for å betale havneleie og kanskje snike oss til en gratis natt siden vi tross alt hadde kommet etter midnatt. Men den gang ei, jeg var der uvitende fem minutter før de stengte, så det ble ikke noe ordnings på det, for jeg hadde hverken med meg pass, båtpapirer eller noe (vi har ikke hatt behov for hverken pass eller papirer på båten før nå, vi måtte vise pass på Shetland, inn til EU). Derfor måtte vi bli ei natt til, altså til i dag. Men siden båten ikke hadde blitt registrert inn, hadde jeg ikke fått adgangskort til å komme meg inn i havna igjen etter klokka 19.30. Heldigvis kom det noen hyggelige folk som jeg slo følge med. De syns dette var hysterisk morsomt.

I løpet av tida jeg var borte hadde Even dratt over til en tysk båt som lå ved siden av oss, en flunkende ny katamaran hentet rett fra fabrikken. Den var skikkelig fin. Vi ble med de ut for å spise tapas. Det var en skikkelig hyggelig kveld.

I dag har vi betalt havneleie og forsikret oss slik at vi slipper å bli tatt for å være immigranter. Deretter fylte vi vann og slappet av, prøvde to ganger å vaske klær i fellesvaskemaskinen, uten hell begge gangene, bærte det ti kilos tunge nettet sikkert over en mil til sammen. Ahh, men nå har vi bestemt oss for å vaske for hånd. Vi har jo allverdens tid.

Nå ligger vi på en nydelig, fantstisk plass for anker og ser inn mot uendelig lange sletter med sand. Så deilig. Jeg klarte selvsagt ikke dy meg, jeg måtte bare ta en dukkert. ENDELIG! Dette var en ørliten stemningsrapport fra oss! Ship Ohoi!

Forfatter: tone2

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive. Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!