Forandring i planene!!

Nå har vi jammen meg fått oss hjemmeside. Det er fantastisk. Litt tungvindt at vi ikke bare fikk hjemmeside med en gang. Men nå har vi i alle fall fått det. Hurra! Tusen takk til Vestavik IT service for all hjelp. Om det er noen som trenger hjelp med noe teknisk er det bare å gå helt nederst på siden, så kommer hjemmesiden til Vestavik IT service opp.

Siden jeg ikke fikk lagt over bildene fra den gamle bloggen, så har jeg lagt ut diverse bilder her på siden. Flere bilder skal komme, er bare det at alle bildene ligger lagret på forskjellige disker, det har blitt så mange bilder at dataen blir full av mindre, har ikke ork til å legge ut alle i dag.

Men i alle fall i forrige innlegg som jeg skrev her skrev jeg at vi skulle dra til Spania. Vi kastet for så vidt loss å dro av gårde klokka 08.00 neste morgen, men vi endret mening etter et døgn. Vi endret kurs litt østover og endte opp på Isle Of Scilly. Vi var på Isle Of Scilly i to dager og koste oss glugg ihjel. Det var litt grått vær da vi kom med lett yr i lufta, men det gjorde ikke oss noe, vi skulle jo ta en sofastrekk uansett. Da vi våknet opp etter sofastrekken var det grå været forlengst forbi og var erstattet med saftig høytrykk og strålende sol. Været var på vår side hele tiden og dagen etter dro vi med gummibåten inn til sentrum av øya, Saint Mary. Scillyøyene består av mange øyer og skjær, så for å komme oss til Saint Mary måtte vi kjøre rundt øya og over en fjord. Var cirka 4 nautiske mil (gang med 1,8 så får du kilometer). Vi måtte inn til øya for å fylle bensin på gummibåten. Vi gikk litt rundt på øya og så oss om og forhørte oss om hvor bensinstasjonen var. Vi var ved gummibåten igjen cirka klokka 17.00. Even gikk bort til bensinstasjonen med bensinkanna, men det viste seg at den stengte klokka 17.00, og det var langt i fra noen kortterminal på stasjonen, så det var ikke mulig å få tak i bensin den dagen, gitt. Vi tok en råsjans og satset på at det gikk bra, halvveis så stoppet motoren, så vi måtte ta årene fatt, men problemet er at i og rundt England er det voldsomme tidevannsstrømmer helt opptil 6-7 knop, vi fikk selvsagt strømmen rett i mot og rodde som noen gale uten at det egentlig gikk noe særlig fremover. Men heldigvis for oss kom det en motorbåt som stoppet for å spørre om alt gikk bra. Vi hoppet ombord og han tauet båten vår. Så vi fikk jammen meg kjøre motorbåt også, det gikk superfort.

Dagen etter dro vi avgårde til Brest. Høytrykket var på vår side hele tiden, men dessverre hadde vinden så godt som takket for seg og da ganske naturlig også bølgene. Vi hadde et skikkelig silkeføre om man kan si det (?), med alt av seilføringer og motoren på gikk det unna. Kunne sikkert sittet på dekk og tatt oss et glass rødvin over den Engelske Kanal. Vi var så lenge i Irland med alt regnet som var der at det var en total forbedring, spør du meg. Jeg er for så vidt er av den typen som blir skikkelig værdeprimert om det regner mer enn to dager i strekk…

Etter ei våkenatt for Even og ei natt med god søvn for meg la vi til kai i Camare Sur Mer, som er cirka 1 times seilas fra Brest. Even la seg for å sove og jeg gikk ut på oppdagelsesferd og handlet mat. Våknet Even etter noen timer til nysmurt lunsj og en pakket strandbag. Vi gikk på stranda. Koste oss veldig. Men til vår forskrekkelse var det masse lopper som hoppet rundt og på oss. Vi pakket sammen og dro hjem igjen.

Dagen etter dro vi til et supermarked med mål om å handle litt vin siden vi først var i Frankrike. Det gjorde vi. Masse vin har vi nå, flaks vi ikke skal ha båten til Norge med det første, kommer nok garantert til å bli drukket opp før den tid. Hihi.

Etter vinshoppinga vår på lørdag dro vi inn til Brest for å ligge der, og her har vi ligget siden. Vi ligger et stykke utenfor sentrum, men det går buss hvert kvarter. Nå er det Tall Ship Race her, jeg og Even har vært rundt forbi og sett på det i dag. Og nå er VIRKELIG neste stopp Spania. Planen er å dra på fredag. Det har vært motvind, men nå har vinden snudd, og det driver å bygger seg opp et kulingvarsel utenfor Spania som ikke vi har så lyst til å møte. Det virker som etter de siste værmeldingene å dømme at kulingen vil være over i løpet av lørdagen. Derfor passer det fint for oss å dra på fredag, da er vi fremme på søndag.

Beklager at jeg ikke har fått oppdatert bloggen på så lang tid, er rett og slett på grunn av hjemmesiden, ville ikke skrive på den gamle bloggen når den nye bloggen nesten var i anmarsj. Vi har det uansett veldig fint og går i shorts og sandaler dagen lang.

Forfatter: tone2

Dette er Anne og Even sin reiseblogg, der vi sammen med seilbåten vår Tone II skal dra rundt omkring i halvannet år. Vi kjøpte Tone II i Januar 2015, forholdsvis ferdig rigget for langtur. Vi har siden bodd i båten, første halvår i Molde og senere i Kristiansand. Håper mange vil ha interesse av å lese det vi har å skrive. Vi kastet loss og dro fra Kristiansand sentrum 2.mai 2016. Ship Ohoi!

1 kommentar til «Forandring i planene!!»